http://www.nana-journal.ru

Мы в соц.сетях

ЧИТАТЬ ОНЛАЙН


Памяти Б.Гайтукаевой Печать Email

Бана Гайтукаева

Песня

…Когда отец слушал песню джигита, потерявшего в бою коня, его глаза наполнялись слезами. Я удивленно смотрела на него. Мужчины как-то необычно, странно плачут.

Его волнение передавалось мне...

 

– Дада, ты плачешь?

– Нет-нет, – слышу в ответ.

– Дада, у тебя тоже был конь? Он умер?

– У меня нет, у моего отца был, который славился на всю Чечню.

– Он у него умер?

– Д-да! – с трудом разжимает он губы.

– Он плакал тогда? – не унимаюсь я.

– Нет – туман рассеивается, по лицу бегут капли дождя. Другое несчастье, еще более сильное, не позволило ему плакать.

– Какое несчастье, дада?

– У нас в народе говорят, беда никогда не приходит одна. Да, у него умер конь, но еще чернее день настал для него: у него хотели отнять Чечню.

– Отняли?

– Нет, пока не умертвишь сердце, из него нельзя вытравить.

– Умертвили его сердце?

– Нет. Травили, топтали, искололи штыками, но оно снова и снова оживало. Удары, которые враги метили в него, Чечня принимала на себя. Она уберегла своего сына. Не знали они, жалкие, мелкие люди, что вера и любовь сильнее смерти. Они выслали его из Чечни.

Перед уходом он попросил приготовить ужин. Мы вместе поужинали. Потом он спел нам, играя на дечиг-пондуре. Слова из этой песни навсегда остались в моем сердце:

 

Прости меня, моя Чечня,

Удержать не в силах слезы я.

Взлететь мечтает в небо вновь,

На землю пав,

орел бескрылый…

 

Я был младшим в семье, любимцем отца. Он взял меня с собой за околицу села, прощаясь, погладил по голове и молча тронулся в путь.

«Эй, стаг, никакого слова не оставляешь своему сыну?» – раздался ему вслед крик матери.

Он остановился: «Оставляю. Песню джигита, потерявшего в бою коня…»

И снова тронулся в путь. Оказывается, я видел его в последний раз. Когда он скрылся за горизонтом, я, рыдая, упал на поляну. Неожиданно, услышав в небе голоса, поднял голову и увидел улетающую на юг журавлиную стаю. Их пение напомнило мне песню отца…

…Песня джигита, потерявшего в бою коня, окончена.

– Дада, спой снова эту песню, – прошу я.

В доме мертвая тишина. Рядом ни души.

Я ищу отца, забыв, что его давно нет в живых, тщетно ищу…

Когда он слышал песню джигита, потерявшего в бою коня, его глаза наполнялись слезами. Я удивленно смотрела на него. Мужчины как-то необычно, странно плачут…

 

УСЛЫШЬ МЕНЯ, МОЙ БРАТ!

Брат мой, не спеши! Остановись! Наберись терпения и послушай, как стонет от нестерпимых ран душа твоей сестры

Если нужно будет, я сама сниму тебе со стены наш семейный кинжал, который, прежде чем вынуть из ножен, тысячу раз обдумывая, держал в руках наш дед.

Если нужно будет, я сама вложу в твои руки кремневое ружье деда, на курок которого он не спешил нажать, стократ взвешивая все и мысленно проходя через врата ада.

Он, свято хранивший честь нашего дома, увидев, с какой легкостью ты берешься за ружье, осудил бы тебя. Ведь тебе не легко было бы слушать упрек из его уст. И он имел на то право. «Он побеждал терпением, горячим, прожигающим душу словом», - говорила нам нана. Ты забыл об этом? Забыл. Да, вдумавшись в ее слова, я еще тогда поняла, что оружие сильного человека – доброта, душевная чистота, выдержка. Сильным был наш дед… Сильным! А с тобой… Что происходит с тобой?.. Как ты изменился! Ты не смотришь в глаза нашей наны, ты не делишься со мной. Что происходит с тобой? Может, я лишилась рассудка, или ты потерял разум.

С тех пор как ты стал отводить взгляд от нашей наны, перестал советоваться со мной, стал сторониться отчего дома, в Чечне умножаются могилы…Наши девушки стали несчастнее. Темнее ночи кажется мне этот белый свет. Опостылела жизнь. Тесной стала мне славная Чечня!

Брат мой, ты слышишь? Слышишь ли ты плач моей души? Слышишь, небеса разверзлись? Это не небо, это моя душа разорвалась и разлетелась. Моя бедная, моя одинокая, моя несчастная душа…

Ты слышишь, как рыдает мое сердце? Слышишь, как учащенно бьется оно от боли? Видишь, земля содрогнулась? Это не землетрясение, нет, не землетрясение… Это мое сердце разорвалось, а осколки разлетелись по всему свету. Это не землетрясение, не земле… Слышишь?..

Брат мой, мне легче предстать перед Всевышним Судом с грузом твоих грехов, чем видеть, как ты бездумно множишь чурты в Чечне. Неужели ты не знаешь, что тот, кто изобрел кинжал, ножны сделал теснее не случайно, не случайно… Надеясь, что тот, кто в порыве ярости схватится за рукоять кинжала, одумается.

Частые ночные выстрелы пугают меня. Каждый выстрел пронзает мое сердце, поливая его тяжелым свинцом. Тяжко мне, очень тяжко. А ты… ты прячешь глаза…

…О! Ты остановился! Дошел до тебя крик моей стонущей души. Но… Но ты не поворачиваешься ко мне лицом. Я хочу видеть твои глаза, такие милосердные, чистые. Как давно я их не видела, как давно… Ты стоишь молча. Боишься, что я увижу боль в твоих глазах…

Нет-нет, только сейчас я поняла, почему ты не смотришь мне в глаза. Теперь я знаю: ты сбился с истинного пути. Запутался. Сам того не ведая, много грехов ты взял на свою чистую душу. Тяжело тебе будет, когда, поняв свою вину, ты начнешь слушать свою терзающуюся душу. Очень тяжело…

Повернись ко мне, мой дорогой брат, я же твоя сестра, твоя сестра, которая в Судный День, взвалив на свои хрупкие плечи весь груз твоих грехов, пойдет на Божий Суд. Не отец, мать и брат, а я – твоя сестра. О-о, мой брат, ты узнаешь меня, узнаешь?! Взгляни вокруг, ведь этот мир и есть Судный День.

Ты не узнаешь меня? Посмотри мне в глаза, отдай мне груз своих грехов. Отдай! Не стыдись… Хорошо, что ты раскаялся.

Я желала, чтобы ты был, как наши горы, сдержанным, как наши башни, стойким. Я молилась Всевышнему. Он услышал мои молитвы. Ты раскаялся.

Ох! Горы давят своей тяжестью на мои плечи. О, мой Аллах, помоги мне устоять. Не дай мне дрогнуть, расслабиться не дай, о Аллах. Я несу груз грехов своего брата.

Чечня, отвори мне двери! Отвори, прошу тебя, идет твоя несчастная дочь, несет груз грехов своего оступившегося брата. Ах, как сложна наша жизнь, стоит раз оступиться… Мои молитвы не дали пасть нашему брату.

Чечня, прости его, отпусти ему грехи. Ведь твоя сила, твоя высота, твоя доброта – истоки твоего МИЛОСЕРДИЯ. Чечня, ты всегда была свободолюбивой, щедрой, умела прощать. Нет-нет, я не о предательстве и подлости говорю, об ошибках. Поэтому Всевышний наградил тебя плодородием, красивыми манерами, необыкновенными обычаями.

Прости, Чечня, край благородных и гордых людей, мой райский уголок, открой двери своей несчастной дочери! Я несу груз грехов. Моя истерзанная, израненная душа не дает мне покоя. О Аллах! Как стонет, как рыдает она.

Тысячи осколков, на которые разлетелось мое сердце, бьются в предсмертной агонии. Земля содрогается от каждого их вскрика. Каким сильным оно оказалось! О Аллах, из чего же Ты его сотворил?

Чечня, прости моего брата. Рожденная для любви и свободы, с пламенным сердцем, мужественная Чечня моя, прости.

Прости, моя славная, моя миролюбивая Чечня. О!.. Да это же светопреставление...

О Аллах! Что же это! Что?..

 

ТВОЕЙ БЫЛА Я…

Твоей крови я была,

Чечня,

крова твоего была.

Семи предков имена

людям смело называла.

Твоим именем жила,

Чечня,

званием твоим жила.

Угощеньем щедрым я

гостя в час любой встречала.

Лик твой светлый берегла,

Чечня,

берегла как честь свою.

О душе, что без греха,

пусть вещает Терек синий…

Где твой огненный палач,

Хайбах,

в страшном месте я стою.

Отняли очаг за что?

В том не ведаю вины я.

У меня была любовь,

Чечня,

что возносит над землей.

Твоих лучших сыновей

на своем пути встречала.

Их достоинство и честь,

Чечня,

охраняли мой покой.

Женщин всех свободней стать

жизнь меня не вынуждала.

А сегодня я стою,

Чечня,

у подножья твоих гор.

Мир способный ужаснуть крик

в груди томится пленом.

С моей чистою душой,

Чечня,

дьявол-ветер держит спор.

Мое сердце разорвал

И развеял по вселенной.

Я от жалости к тебе,

Чечня,

истощила море слез.

 

 

*   *   *

Поведать ли мне Боль

о Тебе, Жизнь?

Не откажешь ли

Ты в ласке мне?

Поведать ли мне Страданье

о Тебе, Жизнь?

Сердце горит. Дай силу мне.

Поведать ли мне Быль

о Тебе, Жизнь?

В синей дали растворилась Она.

Красу Твою поведать ли мне,

Жизнь?

Черни, как известно, –

грош цена.

…Что поведать мне о Тебе,

не знаю я,

О сладкая,

о горькая Сказка моя!

 

 

*   *   *

Настежь двери. Настежь!

Еще одна звезда

В твоих погасла небесах.

И стон еще один

Сорвался из твоей груди.

Еще одну плиту,

Одну могилу приняла

Твоя земля…

 

 

*   *   *

Что делать? Мы жизни слуги.

Холопствовать ей готовы.

А власть карает любого

За правды чистое слово.

Я в спорах с дрожащим сердцем

Измучилась до бессилья.

Так сокол теряет крылья –

Для неба данные крылья.

 

О Боже, как я устала!

Как сильно же я устала!

Мой друг, хоть минутой малой

Со мной раздели раздумья

О том, для какой же цели

Жизнь в старенькой колыбели

И ложь на темной постели

Баюкают наше Завтра…

 

 

*   *   *

Я боюсь – Ты станешь дымом

и развеешься, растаешь,

В жаркий порох обратишься

и взорвешься, мир пугая,

Выгоришь до горстки пепла.

Брат

пойдет войной на брата,

Выхватив из ножен мира

жизнь-клинок для газавата.

 

Страшно мне – от ночи к ночи

тяжкие души рыданья

Ты несешь мне к изголовью.

Я боюсь, твоих страданий

Я не вынесу…

Мне страшно…

 

*   *   *

Со ца теша, со ца теша

Цу хьан б1аьргех кхин,

Д1ахаалахь, ас кхин цаьргахь

Безам лоьхур бац.

Х1инца кхийти со вайн дегнийн

Ас лехначу ц1арах,

Иза лезна кхачаделла,

и хьуна-м ца ги.

Д1ахаалахь, ас кхин хьоьга

безам боьхур бац.

Кхин сатуьйсуш со хьоьжур яц

Цу хьан кехате.

Лазам артбеш, сан белшаш т1е

Йижна шийла к1ац,

Хила а хилла

со ахь айхьа кхоьллина,

Марша 1ойла! Сирла хуьлда

И лазам а хьан.

Кхин сатуьйсуш со ца хьоьжу

Цу хьан кехате.

 

 

*   *   *

Малх сихъиккхина,

Суьйре ц1ейелча,

Хьо шех хервина

Сайн дог ч1аг1делча,

Не1арш къовлу ас,

зайлаш доьхкина,

Хьоь дог даха сайн

Лаам бихкина,

Буьйса д1аг1ур ю,

Сан сих дакъош деш,

Цу хьан б1аьрсино

Лаьцна аьрха йо1,

Цу хьан б1аьрц1арлахь

Поллах хьоьвзар ю.

Цунна дицлур ду

Ша хьоьх довхо вар,

Малх сиха бахана,

Суьйре ц1еялар.

Безам бахна дог –

Иза-м полла бай,

Хьан б1аьрц1арлахь дерг –

Цуьнан дуьне дай…

 

 

*   *   *

«Хьо соьга хьежалахь –

1алашбеш безам,

Хьо йолчу верзаре ц1ехьа!»

Йистхуьлу раг1 яра

йо1ехь, амма и

Хьаьжира дош доцуш к1анте.

Оьшуш а яцара

к1ант тешо ч1аг1о,

Ц1еначу хьажарх и кхийти.

Поездо мохь туьйхи –

некъ юьхьарлоцуш,

Йо1а дагчохь къуьйлуш

Берг санна,

Т1аьххьара ницкъ гулбеш

делийна б1аьрхиш,

Цо эли: «Некъ дика хуьлда!»

 

 

*   *   *

Сох назма хуьлучу буса

Хьан г1оьвлехь соьцу сан ойла.

Сайн сица хьан г1енаш хьостий,

Ас малйо сайн деган г1овла.

Т1аккха со д1а новкъа йолу,

Хьан ц1ена ойланаш оьций,

Сан са а мукъаме долу.

Соз назма хуьлучу буса,

Хьайн г1оьвлехь

йоьлху сан г1айг1а.

Хьан деган мукъамех дуций…

 

 

*  *  *

К1илло!

Делан хьукма хуьлда хьуна.

Ахь ма бехийн сийсазяьккхи

И хьайх тешна йо1.

Хьуна-х бехке дара

цуьнан б1аьра

Цхьа къийявелла хьажар,

Хьуна-х бехке дара

цуьнан лорах

Хьарама ког ловза.

Нохчо варий хьо-м, нохчо!

Хьуна бехке яра хьуна

Хьайн махкара х1ора йо1.

Ночийн ойла, нохчийн безам…

Х1ан-х1а, ахь бехди и.

Хьуна хьакъ дац

х1окху лаьттахь ваха.

Кошан упха хилла х1ора буса,

Шун тхов-сорпалша

хьан синтем буийла,

Шун ц1ийнан тхов

хьан сина уг1ийла!

 

 

*   *   *

Хьо вар-кха сан дагна сел везна,

Г1енахь со хийла хьистинарг,

Цкъа мацах сил ч1ог1а со тешна

Сайн лоьруш дагара дийцинарг.

Сатийсам ширалле бирзича,

Г1енаш а г1елделча со 1ехо,

Х1унда ахь

сан синтем лачкъийра,

Х1уттуш сан не1аре шозлог1а?..

*   *   *

Баркалла хьуна,

Соьга ахь ца яздеш дисинчу

кехатна, баркалла.

Сан лазам, цуьнан ц1е

Цкъа цкъа а 1емар яц,

Беза бу цуьнан мах,

Дахарца къоьвсина баьккхина.

Баркалла хьуна…

Цуьнан аьхь ц1ена ду –

Цундела ма бу и лазам.

Баркалла хьуна…

Хьан лазам цкъа а ма лазийла..

 

 

*   *   *

Х1ордан кийрахь д1адай вайн

кехатан кема,

Ша т1аьхь йина г1ала санна,

1енош лаамаш,

Вайша 1ехаделла

мацах кхоьллина туьйра,

Цо сан дагчохь

тховса т1аьххьара садо1у.

 

 

*   *   *

Со кхоьруш лелашехь

хьан б1аьра хьажа,

Сан ирс,

хьо лачкъий-кха кхечо,

Вайн некъах биси-кха

беккъа цхьа лазам,

Со лоьхуш лелашехь гечо.

Д1аяхна сан сийна б1аьсте,

Ас мичхьа лаха хьо, мичхьа?

Х1умма а нислур дуй

со кхайкхарх хьоьга,

Сан дагна хьехна 1уьйре?

Хьан б1аьра а хаьжна,

даре дан кхоьруш,

Ас сайха къехкийна суьйре?

Ма ч1ог1а г1елъелла

х1оьтти хьо

Тахна сан уьйт1а,

Хьайн къоьжа месаш а охкийна,

Стиглано схьагулъеш

ойланаш сийначу куча,

Г1айг1ане

б1аьргаш а кхохкийна,

Гуьйрено дагах п1елг бетта,

Схьахазош г1арг1улийн илли…

Ма ч1ог1а г1елъелла х1оьтти

Хьо тахна сан уьйт1а,

Хьан къоьжа месаш охкийна,

Стиглано схьагулйи

ойланаш мокхачу куча,

Г1айг1ане б1аьргаш кхохкийна.

Ма ч1ог1а г1елъелла х1оьтти-кх

Хьо тахна сан уьйт1а,

Х1умма а нислур дуй…

 

Ма ч1ог1а г1елъелла

х1оьтти-кх хьо

Тахна сан уьйт1а.

Хьайн къоьжа месаш а охкийна,

Стигла а ма ч1ог1а

цецъялла хетта.

И хьоьжу б1аьргаш кхохкийна,

Ма ч1ог1а г1елъелла х1оьтти

хьо тахна сан уьйт1а,

Сан дагна ирс хьехна 1уьйре,

Х1умма а нислур дуй

со кхайкхарх хьоьга,

Хьан б1аьра а хьаьжна,

даре дан кхоьруш,

Ас сайха къехкийна суьйре,

Ма ч1ог1а г1елъелла х1оьтти

хьо тахна сан уьйт1а.

 

 

*   *   *

Ц1е яц хьо, ц1е яц хьо,

К1ур бу хьо, к1ур!

Ахь дагна йовхо ца ло,

Мелхо а

сан б1аьргаш 1ийжадо,

Сан дагчохь

мел даьгнарг кегадо,

Сан коьрте сингаттам хьийзабо.

К1ур бу хьо, к1ур!

Малх бац хьо, малх бац хьо,

Дохк ю хьо, дохк!

Ахь дагна серло ца ло.

Сайн лазам г1айг1анах иэбина,

Сан лераьхь

хьайн шийла мохь бетта.

Дохк ю хьо, дохк!

 

 

*   *   *

Теша со, хьо кхочур ву.

Сайн логехь

совцийна б1аьрхиш,

Ас хьоьга д1ахьовсор ду

Къастаро делхийна б1аьрхиш.

Теша со, хьо кхочур ву.

Ирсо вайн къагор ду дегнаш,

Ас хьоьга туьдуьйтур ду

Сайн безам хьагбина г1енаш.

Теша со, хьо кхочур ву,

Дитина мел долу дезарш,

Ас хьуна д1айоьшур ю

Хьан ц1арца кхоьллина байташ.

Теша со, со хьоьжуш ю,

Дицдина мел хилла вонаш,

Хьан белшаш т1е дохкур ду

Хьо воцуш шелделла куьйгаш.

 

Зама

 

Х1ун до ахь, х1ун до ахь,

Дакъаза ма яларг,

Бус-буса сан корехь йоьлхуш?

Наноша наналла

доьхкинчу дийнахь,

Мехкаршна ц1еналла

оьшучу дийнахь,

Х1ун до ахь, х1ун до ахь,

Дакъаза ма яларг,

Бус-буса сан корехь йоьлхуш?

Къонахий шайн синойх

лекъачу дийнахь,

Боьрша нах 1индаг1ех

къехкачу дийнахь,

Х1ун до ахь, х1ун до ахь,

Дакъаза ма яларг,

Бус-буса сан корехь йоьлхуш?

Синошна лекхалла

оьшучу дийнахь,

Г1иллакхаш соьмашкахь

хуьйцучу дийнахь,

Сийлахьа тхан б1аьвнаш

юхучу дийнахь,

И ца ловш лаьмнаш

техкачу дийнахь,

Х1ун до ахь, х1ун до ахь,

Дакъаза ма яларг,

Бус-буса сан корехь йоьлхуш?

 

 

*   *   *

Ас хьоьх къонах эр дара,

Хьуна хьо бен

цхьа а къонах хетахьара,

Я къонах вац эр дара

Дика-вуонехь

ахь гІо ца лацахьара.

Ас хьох оьзда стаг эр дара,

Ахь мацвелча

ненан мотт ца бицбахьара,

Ас хьох боьха стаг эр дара

Муьлххачу ворданан дена

илли ала ца хаахьара.

Хийла йоьІан дагчохь

ахь цІе латий,

Везий хиъча юьстах вала Іемаш,

Ас хІун алий яккха те хьан цІе,

Ас хІун алий,

Хьо кхелхича

дахар лийр ду моьттург,

Ас хІун алий яккха-те хьан цІе?

 

 

 

 

Сестра моя

 

Есть поэты, значимость и мера сокровенных пророчеств которых осознаются нацией лишь в дни тяжких испытаний…

Бана…

Угловатая, словно стесняющаяся своей женственности.

Прямолинейная и – тут же – по девчоночьи вспыхивающая от чьего-то не в меру пристального взгляда.

Что мы – коллеги по писательскому цеху, знакомые, приятели, друзья – знали о ней?

Насколько она допускала каждого из нас в свой мир – МИР, В КОТОРОМ НАДО ВСЕМ ДОВЛЕЛО НЕБО?

Может быть, кому-то она казалась странной…

Но что обыватели могут знать о высокой душе Поэта, несущего в сердце БОЛЬ МИРА?

Имеют ли право захлебнувшиеся в мелководье судить добровольно ушедшего в пучину?

Ибо мир сей – ЕСТЬ МЕРА НЕПОЗНАННОСТИ И НЕПОЗНАВАЕМОСТИ, и тому, кто рискнул открыть заветную ДВЕРЬ, открывается ИСТИНА.

Другой вопрос – сможет ли прозревший ИСТИНУ вернуться прежним в прежний мир? Захочет ли?

Она унесла с собой ТАЙНУ.

Тайну своей души. Тайну своего ощущения мира…

Но оставила нам – оставшимся на этой земле и таящим в сокровенных уголках сердец сокровенную память о ней – ТРАЕКТОРИЮ ВЗЛЕТА ДУШИ. Она установила личностную планку, которая до сих пор остается не преодоленной многими из нас.

БАНА ГАЙТУКАЕВА. СЕСТРА КАЖДОГО ИЗ НАС. ДОЧЬ НАРОДА НОХЧИ. ПОЭТ ЗЕМЛИ ЧЕЧЕНСКОЙ.

…БОЛЬ НЕ ПРОХОДИТ.

Лула Куни

Эльсанов Ислам

≪Бус-буса хьан доьлху сасан г1евлехь сеца, Нохчийчоь…≫

Гайтукаева Бана хьалхе йолаеллера стихаш язъян. Цуьнан 15 шо кхаьчча Хьалха-Мартан районан газетахь дуьххьара зорбане евлира уьш. Матте, ирчу, хьекъалечу даше болу безам дукха хьалха кхоллабеллера цуьнан. Цунна уггаре «бехкениг» Банин денана хилла. Денанас цунна имам Шамалан хенара дуьйна схьахезна х1умнаш дуьйцуш хилла, Банас, юх-юха а хоьттуш, ойланаш еш, лерина ладийг1ина цуьнга.

Цуьнан книга йоьшуш, стихашна к1елахь хенан терахьаш ца хилча, уьш х1инцца, тахана язйина хеталур дара. Дала гечдариг, Бана 1994-чу шеран 14-чу мартехь кхелхина. Цо олура:

– Вайна т1ебог1учу баланна хьалхара со цхьаъ яла йиш хилча, ма сиха реза хир яра со!

Тхуна массарна а хаьара и дешнаш даггара дуйла.

Т1ебог1учу балано массо а саготта Винера, амма бана карзахе яра, шен сино бала алссам т1еуьйзу дела.

 

Со кхоьру хьо х1ур хилла яржарна,

Дуьне а 1ададеш, эккхарна кхоьру,

Молха хилла.

Со кхоьру…

Хьо чим хилла ягарна кхоьру,

Дуьненан баттара дахар доккхуш,

Хьо г1азот доьхкуш г1аттарна.

Кхоьру бус-буса хьан доьлху са

Сан г1евлехь соьцу дела.

 

12.02.1994

 

Бана шен дагца санна атта, шех д1а а ца къастош, паргг1ат диалоге йолура Заманца, Нохчийчоьнца. Шен лозучу дагал сов, г1айг1а яр цуьнан Нохчийчоьнца, Дуьненца… Т1аьххьарчу стихашкахь уьш лазаме довлу.

 

Лозучу сан дагах деттало

Цхьа шийла узарш,

Саде1ар лахдина, лаьтта со

Ладуг1уш тийна.

Сел доккха х1ара дуьне

Сайн дагна т1ехьа д1алачкъош,

Ас Деле до1а до

Хьан синан маршонна т1ера.

 

Цунна дукхахболчу нахал дукхаезара халкъана маршо, амма цуьнгахь оцу безамал цабезам бара «маршо, парг1ато» бохучу дешнашна т1ехьа лечкъаш лелочу харцонашка. Дала дохо кхоьллинчу латта т1ехь х1инццалц схьа лелла а яц Нийсо.

 

Б1аьргашна б1аьрзе хилий, яха боху соьга,

Лергашна къора хилий, лела боху соьга,

Маттана дог1а тоха цара боху соьга.

Б1ешерийн мур бу, боху, иштта чолхе х1уттуш.

Керла пачхьалкх кхуллу, боху,

маьрша синош дойуш.

К1ант шен дена дуьхьал х1оттар

г1иллакхе ду, боху.

Вашас ваша ц1ийла карчор г1азот хуьлу, боху.

Б1аьргашна б1аьрзе хилла лела ца ло, лела.

Лергашна къора хилла яха ца ло, яха.

Когах хьерча къинойн маша, цо галдоккху болар.

Сан Нохчийчоь, мичхьа ду-те хьан лазамийн доза?

 

Банас наха латийна къинош а шена т1еоьцура, цара цуьнан дахаран «болар галдокхура». Цо адам дерриг цхьаълорура. И байташ селханлерчу я таханлерчу 1едалх язйина яц, уьш массо хенашкахь хиллачу а, хиндолчу а 1едалшна йог1уш ю…

 

Тоийта!

Ма де и к1езга къамелаш:

Д1о дехьа – ялсманехь беха нах,

Д1о цигахь – ма луъу ког хеца хьайна,

Нохчийчоь – дош дац и.

Тоийта!

Ялсамани лаха, даха шу цигахь,

Сискало бина къонахий,

Барзакъо къагийна мехкарий…

 

Дагна лерина масех ю цуьнан. Дуьненан баланаш эшош, Банин дог лозура, 1ийжадора, ткъа цо иза лар ца дора, мелхо чехадора, халошна хьалхатуьйсура. Поэзех тоам бина ца 1аш, прозехь а къахьегна цо.

Ма дешан мах хууш яздина-кх «Сан миска, сан декъаза са, Дуьне доккха хиларх, лахьта гота хир ду хьуна»…

Къаьсттина доккха пох1ма дара Банин доттаг1алла, гергарло лелорна т1ехь. Иза цо шен х1ора де т1аьххьара долуш санна леладора.

Ткъа иза иштта дуй цуьнан синна хьалхе дуьйна хууш хилла.

Доккха дозалла дора вежарех, воккха мел волчуьнга сий-ларам болуш, жима волчуьнга безам сов болуш.

Нийса нийсархой бара цуьнан нана Уми а, Ялхороева Марем а. Ткъе пхийтта шарахь бен ца яьхна Гайтукаева Бана.

Цуьнан хала цамгар яра – лейкеми, цийн цамгар.

Цкъа больницехь са д1а а дахана, юха деанера цуьнан. Шен синна гинарг уллехь хиллачу Мареме дийцинера цо. Юха са д1акъаьсташ ша иссалг1ачу классехь доьшуш йолуш кхелхинчу ден са деанера цунна дуьхьала… Банас цуьнца къамел а динера,

Маремна хезаш…

Вайна т1ебеъначу баланах шега д1а мабаххьало боккха бала а эцна, д1аяхна иза…

 

Мурад Нашхоев

≪Я ищу твое утро, моя страна...≫

Бана из села Валерик была из тех, кого всегда беспокоила душа. Бана, чей талант поэта многим (смею так сказать) до сих пор неизвестен и непонятен, занимает заметное место в нашей литературе. Конечно, у нас есть и другие поэты, внесшие большой вклад в национальную культуру. Однако значимость и значительность Баны Гайтукаевой в том и заключается, что она каждым своим словом бьет по нашей совести.

Бана изнутри знала свой народ: его слабости, его сильные стороны. Она безошибочно определяла, где истинное благородство и думы о народе, а где жалкие игры политических флюгеров.

Бана знала, кто и почему участвует в митингах: одни – из любопытства, другие – выполняя волю своих хозяев-провокаторов, третьи очищаясь от своих грехов, четвертые… Никто из них не задумывался над тем, какую коварную и вероломную роль сыграли митинги 23 февраля 1994 года.

«Нас учили жить с закрытыми глазами. Уши не должны слышать правду. Держи язык за зубами. Мне повелевают смеяться, когда я хочу плакать. Выступление сына против отца считается благородством?! Брат брата убивает. Ради рубля продают не только саван, но и труп». Такие жуткие картины видит в Нохчийчоь Бана! «Люди, где ваша совесть?!» Поэт ищет ответа на свой вопрос, но... «Я ищу… Но нет рядом никого, кто ответит…» (Бана Гайтукаева, «Поэзия света», М: 2004 г. С. 8-9).

Бана метеором ворвалась в нашу культуру и перед каждым из нас поставила мучительные вопросы: «Живешь ли ты по совести? Ты знаешь, что значит быть Нохчо?» Прочтите ее сатирический рассказ о Куотаме Петуховиче и Магоме-Космополите («Удивительный год», ж. «Орга», №2, 1996 г.), и вы узнаете в его персонажах себя, своих знакомых. Где бы они ни жили...

Для Куотама Петуховича и Магомы-Космополита настало удивительное время. Время Горбачева…

Магома-Космополит всеми правдами и неправдами прорвался в свое время в великую правящую партию. Он, как пионер, торжественно поклялся не посещать могилу своего отца, абрека и врага советской власти. На что он только не был готов, чтобы только поверили ему большие партийные Хакимы! Продав 40 школьных стульев, он «не пожалел 250 рублей», чтобы «умаслить» партийных бонз. Что там 40 стульев! Карьеристы публично сжигали и Коран, дабы устроиться на работу в партийные и советские органы. Куотам Петухович знал в своем селе каждого, в том числе, и Магому-Космополита. Донос на отца-абрека был подписан. Магома-Космополит вздохнул свободно: теперь он чист перед святой властью великой партии. Куотам и Магома-Космополит стали друзьями. И вот наступил удивительный год: в газетах замелькали новые слова: «гласность», «перестройка», «консенсус». В республике плодились партии, движения, организации различного толка и направления... Куотам у себя в селе публично сжигает свой партийный билет. Все удивились: жители, кошки, собаки, вороны и даже старый осел Аббаза. Осел теперь демонстративно отворачивается, когда видит Куотама: он не может забыть, как Куотам убеждал детей верить в скорое наступление коммунизма, да так, что и седой осел поверил. Но теперь он, свидетель жизни села, не верил Куотаму. Как говорят у нас в таких случаях: «Даже мир для всех стал омерзительным». И вот у наших Куотама и Магомы заработал кодекс бесстыдства и бессовестности. Однажды ночью они заучили наизусть стихотворение замечательного поэта Шайхи Арсанукаева «Ненан мотт» – «Родной язык». Кроме того, запаслись и папахами. И вот они везде, где только удается, демонстрируют, какие они замечательные Нохчи. Так, Магома-Космополит даже на экзамене по химии или математике требует от студентов знания стихотворения «Ненан мотт». Если же попадался незнайка, то Магома-Космополит долго распекал его, а затем, чуть успокоившись, сам декламировал стихотворение. А в советское время оба они терпеть не могли, когда дети говорили на своем языке. Сегодня же они всех удивили. От их речей один из слушателей стал заикой, двое потеряли дар речи и теперь стали членами общества глухонемых.

В истории умирающего СССР настал август 1991 года. Месяц ералаша и политической чехарды. Янаевы здорово напугали Куотама и Магому. Оба они рысью помчались в райком партии. Оба плакали, ползали на коленях. Ничего не получилось. Тогда каждый из них на стол секретаря райкома партии положил по три тысячи рублей, а Магома-Космополит – еще и партийные взносы сразу за шесть месяцев. Смех смехом, но это правда. И Бана ничего не выдумала. Она видела, как пустые люди спекулируют духовными ценностями. Вся эта масса прототипов героев ее памфлета шумела на митингах и демонстрациях: болтуны в высокопарных речах своих выдавали себя за къонахов. Да, говорит Бана, они были «къонахи», но особые. Вскормленные хлебом. Живущие  потребностями телесными. Душа их находилась под гнетом плоти.

И вот на митингах два наших друга, натянув на свои головы папахи, пели наши назмы, илли. Их сразу заметили. Их ввели в новые структуры власти. Например, Магома-Космополит стал даже депутатом парламента. Они опять удивили нас, иронизирует Бана, своими новыми талантами. Магома стал сочинять стихи и музыку к ним. Самого Паганини наш Магома-Космополит заткнул за пояс. Ну а Есенин заплакал бы от стыда и наверняка на всю Россию воскликнул бы: «Век бы мне поэтом не быть!»

И понеслись над нашей республикой «новые, современные песни»:

 

«Город Грозный»

«Ва, Зарема, не уходи…»

«Ва, Мадина…»

«Ва, Таиса…»

«Ва, Луиза…»

«Ва, Диана…»

«Ты уйдешь от меня – я на Ловде женюсь!..»

 

Совестливая и стыдливая, Бана не может смириться с таким отвратительным явлением, как утрата национального достоинства. Бана была предельно чутка и внимательна ко всему, что касалось этой проблемы.  Тревожные думы о судьбе родного языка также не оставляют ее. Ей больно видеть, как иные молодые люди изъясняются между собой на «новоязе» – жуткой смеси русского с чеченским. Образчик этого «языка» она подвергает осмеянию в стихотворении «Вайн заманан нохчийн мотт»:

 

- …Приветик, Лена.

Дукха хан юй ахь ждать до?

Прости, хьайн тарлахь.

- Какой ты жестокий, со хьоьга хьоьжу,

Примерно, цхьа-ши сахьт сов время ю.

А ты, как хийра стаг, соьга ждать дойтуш.

Это не в первый раз, хьо-м иштта ву!...

- Елалой хилахьа, хьо грустни хилча,

Вайдаха, я прямо с ума схожу…»

 

(Бана Гайтукаева, «Поэзия света», М.: 2004, С.30).

 

Бана вся – поэзия. Мы все ее ценили за то, что она была человеком чести, совести и достоинства. Она не разбрасывалась словами. Прозорливая ее душа проникала в самую суть нашего национального бытия, высвечивая глубинные процессы, происходящие в нашем обществе. Она, наша Бана, была из тех, кто понял, какие ужасы нас ждут, учила нас добру, справедливости, совестливости и ответственности, заражала нас всех своей энергией добра, жаждой справедливости. Она думала о нашей Нохчийчоь. «Я ищу твое утро, моя страна», – часто говорила Бана. Она любила свет, она любила солнце. И умела быть чуткой и внимательной ко всем. У нас не принято говорить о женщинах как о къонах. Но Бана – исключение. У нее было чистое и честное сердце, которое билось ради своего народа.

 

 

Эльдерханова Зайнап

ТІаьхьа бисина хастам

(Гайтукаева Банин 50 шо кхачарна лерина)

 

Цхьа ши мур богІу-кх хІора адаман дахарехь, цуьнга ша-шена дола ца далуш. Хьо жима волуш, кхечара аганахь тахко везаш хуьлу хьо, ткъа велча, кхечарна барам айба вуьсуш ву хьо...

Аганара болийна некъ барамна уллехь хедаш бу.

Оцу некъан цІе Дахар, Кхоллам ю.

Ткъа и некъ муха бан беза? Ваха муха веза? Муха веза вала? Дера веза, дуьххьара хьо дуьнен чу ваьлча, хьох воккхавеш техкийна долу хьан ага санна, хьо велча хьайн лоцу барам цхьана а дена дегаза айба ца дезаш, оьзда, хаза, ийманехь ваьхна чекхвала. Диканиг, оьзданиг шен цхьана доьзална, хІусамна велла ца Іа. Иза шен юьртана а, махкана а ле. Иштта баьхна, вайна юккъера бакъдуьнена бирзинчу вайн йижарех цхьаъ яра шен сица, маттаца, ойланца шатайпа поэт хилла йолу Гайтукаева Бана.

Иза яьхнера вайх хІора а шен йиша-ваша хилла ган лууш. Шен доцачу дахаран хІора де, Делан дуьхьа, къоман дуьхьа закатна декъна кхачаелла яйра иза.

Тамашийна нисло-кх хьуна дахарехь, цкъацца, дуьнен чохь хьо хилар хьайна гонахачарна гайтархьама, хІара дуьне а дуьтуш, дІаваха везаш хуьлу-кх...

Гайтукаева Бана – бакъйолу  нохчи, оьзда йоІ дукха ца яьхна вайна.

Хьенан, мила яра иза, нохчийн муьлххачу а юьрто дозалла далла, яхь, къонахалла шеца хилла йоІ?

Гайтукаева Бана дуьнен чу яьллера 1959-чу шеран 23-чу февралехь ТІехьа-Мартан кІоштан ВаларгтІе юьртахь. Гайтукаев Мустафан а, Розин а бархІ доьзалхочух цхьаъ яра Бана.

Нохчийн а, гІалгІайн а халкъаш махках даьхна де дара иза йина 23-гІа февраль. Цуьнан дІаялар, аьлча а, Дала иза дІайигар, нисделира вайн къомана тІе боккха бохам тІекерчинчу – 1994-чу шеран 18-чу мартехь. (Кхул хьалха массанхьа а зорбанехь харц терахь ду цуьнан кхалхаран хьокъехь). Карарчу 2009-чу шеран 23-чу февралехь 50 шо кхочур дара цуьнан, амма кхача ларийнарг 35 шо бен дацара... Йина де карладаларал а сов, тахана нохчийн къоман оьздангаллах лаьцна вай мелла а алсам дийца даьккхинчу юкъана, боккхачу дагахьбалламца карлаюьйлу иза. Ша евзинчарна ша езийта хаарна, ойланаш, дагалецамаш цІена бисна цунах. Цунна дезнарг, цо сатийсинарг, хаддаза шен кхоллараллехь кхайкхинарг: ийман-ислам, нохчалла-къонахалла, тахана Нохчийн махка цІадерзо гІерташ вай хьийзачу дийнахь: «ХІинца ду хьуна тхо ахьа хІетахь, дуккха а хьалха тхайга баьхнарг хезаш», – олуш, цкъа бина а, шена хастам бан вайца яц иза.

ТІаьхьабисина хастам... Шен хеннахь вай цунах ца бина хастам...

 

Дахаран гІулчаш

 

1966-чу шеран 1-чу сентябрехь яхара иза ВаларгтІерачу №1 йолчу юккъерчу ишколе деша.

1976-чу шарахь ишкол а яьккхина, юьртан библиотеке балха хІоьттира. Цигахь киншкашна юккъехь карадора цунна шен синан хьогалла йойу ирс. Йоккха марзо оьцура нохчийн маттахь киншкаш йоьшуш. Къайлаха сатуьйсура шех университетан студент хила тарлучу дийнах.

1986-чу шарахь рицкъ хилира Банин нохчийн пачхьалкхан университетан къоман отделене деша яха.

1991-чу шарахь очни доьшуш чекхяьккхира иза. Цхьана шарахь ша дешначу университетехь болх а бира. Оццу 1991-чу шарахь яздархойн Союзе тІеийцира Бана.

Нохчийн мотт безаро ирхенаш яха ницкъ луш буцура кхолламо цуьнан дахаран некъ. Радио – иза яра цунна чІогІа езаш. Къаьсттина нохчийн маттахь кечъеш йолу передачаш, кІирандийнахь хуьлуш йолу «Шун дехаршца хІоттийна концерт» боху эфиран хан. «Океан» олучу туьканан уллехь яра хІетахь вайн радио. Халахетарш, хазахетарш девзаш болх бора цо цигахь.

Нохчийн халкъан кхолламехь хала даьхкира 90-гІа шераш. Дайх а, Делах а дІахаьддачу наха бале лецира вайн жима мохк. Халкъ дийкъира, ткъа декъна бевлча кхин а атта дакъаза а даьккхира. Цхьаболчу нахана галешкахь тІеоьхура атта соьмаш, ткъа вуьйш пачхьалкх «тІедиллина» ян дІахІиттийра. (Дукхахболчарна дагайогІу беттанашкахь, шерашкахь алапаш ца оьцуш белхаш бина зама).

Иштта, далаза масех бутт баьлла долу шен алапа схьаэцна, Дзержински урамехула шен накъосташца йогІуш хилла цхьана дийнахь Бана. ГІийла пондар уозош, сагІа доьхуш Іачу воккхачу стагах бІаьрг кхетта Банин. Хийрачу махкахь 13 шарахь ца дехна сагІа, тахана шен цІахь деха дезар тІехІоьттина, йиш йоьхначу стагах къахетта хьевзина иза. Къахетар кІезиг ала догІуш, доккха эхь хетта шена гуш долчу суьртах. Жимма соцунгІа хилла, сиха дехар дина Банас: «Аса сайгара хІара ахча хьайна дІаделча, хІокху пондаран сий ца дойуш, хьайн цІа гІур варий хьо, воккха стаг?», – аьлла. Керла пачхьалкх кхуллу бохуш гІоьвттинчу хьарамчу нехан политика ца езара цунна. Тахана а Иорданехь вехаш волу вайн махкахо, Иорданин Парламентан депутат Іабдул-Бакъи Джамо веара Соьлжа-ГІала. Шена хетарг дуьйцуш, пресс-конференци йира цо. Ша сатийсина ДегІаста шен йоцчу амале, гІиллакхе ерзар ла ца луш волчу цо къамел дира, Іедалан коьртехь берш бехке беш. «Нохчийн махкара хІара ирча сурт ца ган ши бІаьрг боцуш, кхунна тІе ца ван ши ког боцуш хуьлуьйтур вара аса со хІинца. Ма довла дакъаза, иштта ца кхуллу бусалба пачхьалкх», – бохуш, къамел дина халчу хІоьттинчу Іабдул-Бакъис. Пресс-конференци чекхйоллушехь, неІарехь лаьттачу наха хІора а журналистера кассеташ схьаяьхна хилла. Ткъа Банас шен диктофонан кассета хийца а хийцина, шена оьшург, кІелхьараяьккхина, сихха радиокомитете схьакхачийна. Юкъа хан ца юлуьйтуш, эфире даьккхина Джамос дина къамел... Бана балхара дІаяьккхар.

Цул тІаьхьа Ленински районан Берийн кхоллараллин цІийне балха яхара иза.

 

Вешин дагалецамаш

 

Банин  гергарчу нахах къамел хьахаделча, цуьнан йиша-ваша лаха юьйлира со. Нана Роза 2006-чу шарахь Бана йинчу 23-чу февралехь дІаяьлла хилар хиира. Бана шен ешархошна шен кхоллараллица евзинера. Ткъа иза доьзалехь, чохь-арахь муха яра, шен децІенна муха йоІ яра хиира тхуна хІокху деношкахь Банин жимах волчу вешин Гайтукаев Іальвин дагалецамашкара. (Іальви Нохчийн пачхьалкхан хьехархойн институтехь хьоьхуш ву карарчу хенахь). ГайтукаевгІеран ялх вешех Муса, Мовсар кхелхина, ткъа Бислан вайна лоруш ву. Соьлжа-ГІалин Заводской районехь ехаш ю Банин йиша Зоя.

Доьзалехь массарех  къаьсташ хилла Бана. Шена лерина хІума доцуш, шех бала хиларна кхоьруш, са оьзда, са сема. Шен гергара, шича-маьхчалахь йолу йоІ маре йоьдуш хилча, цунна оьшу коч-мачан гІайгІа шена тІеузура цо, нагахь санна гергарчийн цІийнара стаг эскарехь велахь, цунна тІаьхьа, юург-мерг вовшахтухий, посылка яхьийта бала кхочург а иза яра.

Бераллин хенахь дуьйна шайн хІусамехь нохчийн мотт буьйцуш хилар доккха ниІмат лорура цо. Буьйцуш берг нохчийн мотт хиларх а, хІусам нохчийн лара кийча яцара иза. Цуьнан кхерчахь шун а нохчийн къоман даарх хІоттийна хила дезаш дара. Іальвис къаьсттина марзонца элира: «Банас чІогІа дика чІепалгаш а дора тхуна, юха сих-сиха сискал а йоуьйтура тхоьга». Цуьнан дог-ойланна, маттана боккха тІеІаткъам, хаза беркат делларг Банин денана Сайхьат яра. Шен дахаран тІаьххьара 13 шо бІарзъелла даьккхира йоккхачу стага. КІентан йоІа, Банас даьккхира цуьнца и 13 шо. Цуьнца юьжуш-гІоттуш, даима цуьнан гІуллакхашна дІахІоьттина. Дененан хаза, шира, цІена мотт, сий деш, схьаоьцура Банас. Туьйранаш, дІадоьвлла бакъдерш, диканаш, вуонаш довза гІерташ ладоьгІура Банас. ГІийланиг алсам лайна карадора шен мискачу къомо. Иза йоьлхура, шен бІаьрхиш ца тоьача, цунна кхечу кепара елха а Іемира, иза дечиг-пондарца йоьлхура, йоьлура.

Кхолларалла кхиа йолало Банин. Байташ, кегий дийцарш, забаре могІанаш хуьлура цуьнан кхоллараллин лорах.

 

Кхоллараллин бІаьвнаш

 

Цкъа а ша поэт хеташ яцара иза. Шен «монолог» кийрахь язъелча, иза цхьаццанхьа кехатан цуьрга тІе юьллуш Іедал дара. Амма дукхадезаш дара цунна цхьа гІуллакх. Банас дукха лерина Іалашдора кхечу поэтийн байташ тІехь йолу газет я журнал. Масала Кунин Лулин цІе карийча, цуьнан хІора зорбане йолу байт, тукарца схьахадайой, гулъеш дІаюьллура. Дуккха а яздархошца (Рашидов ШахІидца, Айдамиров Абузарца...) кехаташ яздеш, гергарло леладора. Ша йовзита гІерташ, нахана хьалха ца гІертара иза. Делахь а, нохчийн дош, дешан ницкъ, цуьнан иралла езачарна шайна йовза юьйлира иза. Уггар а сийлахь теманаш Даймохк, Нана, ДоттагІалла, Безам Банин кхоллараллин «синан» баьрччехь ехаш яра. Ша схьаяьллачу къомах, махках дозалла, куралла деш яьхна йоІ яра иза.

Ша йина де, 23-гІа февраль, вайн къомана тІе вуо деана де хилар дицдина ца ехира иза.

Оцу дийнан иштта мах хадийра Банас:

 

«Со йинчу дийнахь

Марчонна юьхьигаш

ДІатега долало Іалам.

Со йинчу дийнахь

Делха долало тезетахь дахар.

Со а йоьлху цуьнца

Со йинчу дийнахь.

Мел бала, барз боцуш беллачу нехан къа

Сан синна тІедужу

Со йинчу дийнахь.

КъинтІера довлалаш, нийсархой,

Со тойнехь шайца ца Іарна.

Со йинчу дийно

Дуьнен чу а далаза

Хьийзийнчу сан синан мохь

Сан лере кхоьхьу

Со йинчу дийнахь...

Йина де сан дан а дац,

Сан са а дІадоьду,

Дуьнен чу а далале лазийначу

Сан сина де хуьлу

Со йинчу дийнахь...

Той дицдой, миска са

ДІадоьду ГІум-Азе делха

Со йинчу дийнахь...

Йина де-м сан дан а дац,

Амма ду дуьнен чу далаза

Са дийна де...

 

Поэзи ю цуьнан тІамарх йоьлла. Поэзи ур-аттал цуьнан прозехь а хаало.

«Шуьнехь дош» боху байташ а яра цо вайн халкъ махках даккхарна лерина. Цхьаволу поэт, 10–15 киншка язйича а, кхин дІогара вевзаш ца хуьлу, ткъа Банин иза д1аяьллачул тІаьхьа, цуьнан накъосташа зорбане яьккхина «Поэзия света» цхьа гулар а тоьар ю цуьнан цІе нохчийн къоман литературехь йисийта.

Муьлххачу а нохчочун, дагах ца кхетийла яц Банин, массарна а гергара, хьоме хилла ехар йолу «Хьан цІийнах яра со, Нохчийчоь», «Зама» боху байташ.

 

Хьан яра-кх со...

Хьан цІийнах яра-кх со, Нохчийчоь,

хьан цІийнах яра.

Нахана дІайийца ворхІе а ден цІе а хилла.

Хьан цІарца яьхна со, Нохчийчоь,

хьан цІарца яьхна.

Хьешана хІоттадан комаьрша шун а сан хилла.

Хьан юьхь ас ларйина, сайн эхь-бехк,

сайн сий санна,

Къа доцчу сан сина теш хІотта Терк а ду дийна...

Хьайбахахь ягийна, да вийна мостагІа санна!

Сайн кхерчах йохийна,

мисккъал а бехк боцуш бийца.

Безам а сан хилла, дуьненал лекха со хІотто,

И тешо са оьзда кІентий а сан новкъахь хилла.

Дуьнен чохь мел болчу зударел со маьрша къасто

Бахьана цхьаъ хилла-кх –

со ларъян къонахий хилла.

Ткъа тахна со лаьтта

хьан лаьмнийн когашкахь йоьхна,

ХІара дуьне Іададал

мохь-цІогІа сайн кийрахь къуьйлуш.

Яхь йолчу сан сица хьагІ лаьцна, йилбазан мохо

Доккхачу дуьнен чохь яржийна сан деган аьхкаш...

Хьан къина йилхина,

бІаьрхиш а чекхдевлла-лекъна.

Нохчийчоь, со йисна ца кхеташ хуьлучух тахна.

Йилбазо чІабанаш лачкъийна, йовлакх а дайна.

Орцаха ялахьа! Сан сих ма хьаьрчиний лаьхьа.

Гой хьуна, къийгаша го бина дІалаьцна стигал?

Царна, ма гома хилла-кх сан гІаргІулийн илли.

Ас лоьху сайн хилла аматаш

хьан бІаьвнийн кхерчахь.

Ас лоьху...

Ткъа суна жоп дала цхьа а вац уллехь...

 

Нохчийн зудчун сий хьахош хезча, Банин цІе, цуьнан васт дуьхьалхІутту. Жима хан – Іовдала шераш ду олура. Амма Банас хаза, цІена, оьзда аьлла безамах ша олу дош. Тешаман а, ямартлонан а хадо ма-беззара мах хадийна цо.

Масала:

 

Суна бехк ма билла

Сел чІогІа тешарна хьайха,

Со шозлагІа ягор яц

Къу санна деъначу дийно,

Суна бехк ма билла,

Сан эшам

ЦІена бу хьуна

Хьо къонахчул,

Сан лазам беза бу хьуна

Хьан безамал

Сан тешам лекха бу хьуна

Хьо къонахчул,

Хьан бІаьсте шийла ю хьуна

Сан чилланал.

 

Банин байташ зорбане евлира 1981-чу шарахь къоначу поэтийн поэзин «Іуьйренан аьзнаш» цІе йолчу юкъарчу гуларехь. Цуьнан хьалхара гулар «Поэзия света» аьлла йолу, Банин шен байташ а, дийцарш а тІехь долуш зорбане елира 2004-чу шарахь (оьрсийн а, нохчийн а меттанашкахь). Банин накъосташа Эльсанов Ислама, Ялхароева Марема, Исраилова Сацитас къахьийгира иза зорбане йоккхуш.

Шен тІаьххьара хиллачу йинчу дийнахь (1994-чу шеран 23-чу февралехь) цІахь, пена тІехь кхозу рузманан агІо схьаяьккхина, цунна тІе  «Іаьржа февраль» яздира цо, ткъа бертал ерзийначу агІонна тІехь:

 

Кху буса ца кхуьу сан мехкан

бошмашкахь стоьмаш,

кху буса Нохчийчоь шен кийрахь цхьа

къора йоьлху.

Лаьмнаш а дІахІуьтту тезетан верасаш хуьлий

Кху буса Нохчийчоь со хьан кадаме йогІу.

 

1994-чу шеран март бутт...

Соьлжа-ГІалахь драмтеатран кхерчахь 8-чу мартехь вовшахтоьхна «Шеран тоьлла 10 зуда» аьлла мероприяти яра. Цуьнан сценари Банас язйинера. Кхин хуьлийла доцуш, шийла дара 1990-чу шарахь дуьйна йовхо ца гина театран пенаш. Оцу шелоно карзахяьккхира Банин вуьшта а кхачаелла йолу могашалла. 13-чу мартехь Соьлжа-ГІалин №1 йолчу больнице ялийра иза. Цигахь реанимацехь 6 де даьккхира.

Банина доггаха гонах хьийзира лоьраш ВедзижевгІар Русланний, Радимий, Банин деган накъостий Ялхароева Мареммий, Абдулкадырова Мадиний, Багалова Зулайий, Исраилова Сацитий, карарчу хенахь Т1ехьа-Мартан к1оштан библиотекан белхахо Сиванкаева Луизий иштта дуккха а кхиберш. 1994-чу шеран 18-чу мартехь реанимацехь дІаелира Бана...

ВаларгтІе юьртахь Асланбек Шериповн урам чекхбаьлча долалучу кешнашкахь дІайоьллина ю иза. Банас дитина «Кхиэл ехьа суна» боху дийцар - лазам, Іийжам, кхайкхам бу тахана вайн къомах хуьлуш лаьттачуьнга ладогІа аьлла вайна битина. Банин «дуьне» цІена дара, цо иза хІокху къинойх дуьзначу дуьненах ца кхетуьйтуш шеца дІа а даьхьира.


 

Добавить комментарий


Защитный код
Обновить

©НАНА: литературно-художественный, социально-культурологический женский журнал. Все права на материалы, находящиеся на сайте, охраняются в соответствии с законодательством РФ. При использовании материалов сайта гиперссылка на сайт журнала «Нана» обязательна.